Meer over Kinderopvang NatuurTalent

Bij Kinderopvang NatuurTalent spelen we een belangrijke rol bij de ontwikkeling en groei van kinderen. We gunnen elk kind een natuurlijke groei zodat ze op hun eigen tempo en op hun eigen manier bewust worden van wie ze zijn en wat ze kunnen. Wij geloven dat we samen met ouders een sterke basis vormen van waaruit kinderen zich ontwikkelen tot veerkrachtige personen.
Kinderopvang NatuurTalent in Amersfoort

Meer over Kinderopvang NatuurTalent

Bij Kinderopvang NatuurTalent spelen we een belangrijke rol bij de ontwikkeling en groei van kinderen. We gunnen elk kind een natuurlijke groei zodat ze op hun eigen tempo en op hun eigen manier bewust worden van wie ze zijn en wat ze kunnen. Wij geloven dat we samen met ouders een sterke basis vormen van waaruit kinderen zich ontwikkelen tot veerkrachtige personen.

Meer over Kinderopvang NatuurTalent

Bij Kinderopvang NatuurTalent spelen we een belangrijke rol bij de ontwikkeling en groei van kinderen. We gunnen elk kind een natuurlijke groei zodat ze op hun eigen tempo en op hun eigen manier bewust worden van wie ze zijn en wat ze kunnen. Wij geloven dat we samen met ouders een sterke basis vormen van waaruit kinderen zich ontwikkelen tot veerkrachtige personen.

Kinderopvang NatuurTalent

Bij NatuurTalent spelen, ontdekken en leren kinderen elke dag met plezier in een vertrouwde omgeving. We hebben een sterke visie op natuurlijk ontwikkelen en laten ons inspireren door diverse pedagogen. We werken vanuit drie belangrijke pijlers; stabiliteit, speelruimte en talentontwikkeling. De 4 pedagogische basisdoelen (M. Riksen-Walraven) die zijn opgenomen in de Wet kinderopvang zitten hierin verwerkt. Naast zorgdragen voor deze basisdoelen zetten we nog een stap verder. Wij vinden het onze taak om kinderen een veilige, ondersteunende en liefdevolle omgeving te bieden waarin ze op een natuurlijke wijze ontwikkelen, zelfvertrouwen opbouwen en hun talenten ontdekken.

Binnen NatuurTalent laten we ons inspireren door de visie van de pedagogen Reggio Emilia (Loris Malaguzzi), Maria Montessori, Emmi Pikler en Thomas Gordon. Zij sluiten naadloos aan op onze kijk op de ontwikkeling van het kind en vormen de basis van waaruit we werken.

De grondslag van onze filosofie is de ontwikkeling van het kind vanuit eigen kracht. Wij gaan ervan uit dat elk kind uniek is en wordt geboren met vele mogelijkheden en talenten. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, leergierig en onderzoekend naar de wereld om hen heen. Ze willen contact maken met anderen en met hun omgeving. Ontwikkelen doen kinderen spelenderwijs. Op hun eigen tempo en op hun eigen manier worden ze bewust van wie ze zijn en wat ze kunnen. In onze werkwijze sluiten we aan, we observeren en luisteren naar de kinderen en spelen in op de behoefte van de groep. De activiteiten, de ruimte en de materialen zetten we doelbewust in. Ons doel is kinderen zelfvertrouwen laten ontwikkelen, uitdagen en ondersteunen in hun ontwikkeling.

Wat betekent dit concreet?

Stabiliteit

Kinderen hebben bij ons een vaste groepsruimte met een eigen slaapplek, een eigen plek voor de persoonlijke spullen en een eigen foto aan de wand. De groep kinderen groeit samen op want ze komen op dezelfde dagen vanwege onze vaste dagen arrangementen. We hebben vaste pedagogische professionals, op elke groep werken we met maximaal 2 collega’s per dag en elke groep heeft een subteam van 3 (soms 4) collega’s. Op de babygroep breng en haal je je baby bij dezelfde collega’s, want ze zijn er de hele dag. Elk kind heeft een eigen mentor. De mentor observeert en bespreekt de ontwikkeling met de ouders, de mentor komt ook thuis op bezoek bij de start om te zorgen voor een sterke verbinding tussen opvang en thuis. Bij NatuurTalent willen we dat elk kind zich gezien en begrepen voelt.

Ook in ons pedagogisch handelen ervaren kinderen stabiliteit; ons handelen is kalm, respectvol, liefdevol en voorspelbaar. Wij hebben dagelijkse rituelen, duidelijke afspraken en een bekende dagstructuur. Zo weten kinderen wat en wie ze kunnen verwachten. Stabiliteit zorgt ervoor dat kinderen zich emotioneel veilig voelen, dit is de basis voor ontwikkeling.

Speelruimte

De groepsruimtes zijn ingericht om zoveel mogelijk ruimte te geven aan spelen en bewegen. Bewegingsvrijheid vinden we belangrijk, daarom zijn er op onze groep geen materialen waarin we kinderen beperken in hun beweging. Spelen en bewegen is ontwikkelen.

Naast de groepsruimtes hebben we zowel binnen als buiten nog meer speelruimte. We noemen deze ruimtes onze talentenstudio’s. Kinderen gaan naar behoefte meerdere keren op een dag naar de talentenstudio’s.

De studio’s zijn ruimtes die zorgvuldig zijn ingericht zodat er veel ontdekt en geleerd kan worden, en waar elk kind kan groeien in zijn/haar persoonlijke en sociale vaardigheden.

Naast letterlijke speelruimtes bieden wij ook in ons handelen speelruimte. Wij hebben een groot vertrouwen in elk kind en zijn of haar potentie, de pedagogisch professional geeft elk kind tijd en ruimte om zelf te ontdekken wat het al kan. Jonge kinderen willen en kunnen veel meer dan waar vaak van uitgegaan wordt. Ze zijn van binnenuit gemotiveerd om te leren, te ontdekken, te onderzoeken en dit te doen met al hun zintuigen. Ze leren door in de ruimte te zijn en zelf op ontdekking te gaan, ze leren door in contact te zijn met andere kinderen en ze leren door hoe wij hen begeleiden. We dragen normen en waarden over door uitleg te bieden en te benoemen wat we doen en waarom, door elke dag zelf het goede voorbeeld te zijn en liefdevol duidelijke grenzen te bieden.

Bij Kinderopvang NatuurTalent zorgen we met elkaar voor werkplez

Talentontwikkeling

De ruimtes zijn volledig afgestemd op de behoeftes van de kinderen. De groepsruimtes en de talentenstudio’s zijn ingericht met passief speelgoed, open en lage kasten, echte materialen en open eind materialen. Onze inrichting biedt zoveel mogelijk ruimte voor de eigen creativiteit en diverse spelmogelijkheden van kinderen. Op deze manier kunnen we kinderen brede ervaringen laten opdoen. Kinderen ontdekken wat hen interesseert, wat ze goed kunnen en wat ze willen leren. We bieden op verschillende gebieden de mogelijkheid aan kinderen om zich te uiten en te ontdekken waar ze plezier aan beleven. Denk aan; motorisch, cognitief, intellectueel, sociaal-emotioneel, creatief en muzikaal.

Bij NatuurTalent gaan we ervanuit dat elk kind vol talenten zit. Talent gaat niet over het uitblinken in een bepaalde activiteit maar over elke activiteit die vanzelf gaat en die voldoening oplevert. Van je talenten krijg je energie.

De pedagogisch professionals observeren, stellen vragen en zijn gericht op het proces in plaats van het eindresultaat. De bevindingen gebruiken ze om te zorgen voor een gevarieerd en uitdagend aanbod, om de interesses van de kinderen te voeden en om het zelfvertrouwen van de kinderen te versterken. Het proces proberen we te vangen in beelden en deze hangen we op de locatie op en met een dagelijkse story van de dag nemen we de ouders hierin mee in de ouderapp. De pedagogische professionals duiken in de belevingswereld van de kinderen en halen de individuele interesses en talenten naar boven, ze zoeken het gemeenschappelijk onderwerp en dit vormt dan de basis van het aanbod voor een periode.

Ons volledige beleid is na inschrijving in te zien op het ouderportaal en op te vragen via info@kinderopvangnatuurtalent.nl

Je bent altijd welkom om een kijkje bij ons te nemen. Mail ons voor een rondleiding, we vertellen graag meer over onze werkwijze en laten met trots onze locatie zien.

Aanmelding

Ben je enthousiast over Kinderopvang NatuurTalent en zie jij je kind of kinderen al bij ons natuurlijk ontwikkelen? Schrijf je kind in via onderstaande knop.